SÖYLEŞİLER

İSTASYON DERGİ SÖYLEŞİSİ

1: Tıbbiyeli yazarlarımızdansın. Öykü, roman, deneme yazarısın. Çok çalışkan ve hayatın her alanına el atanlardansın ve ben bu huyunu çok sevenlerdenim. Seni ben uzun anlatmayayım diye, sözü sana bırakayım. Bilmediğimiz Alper Akçam için neler söylersin?

Alper Akçam, fazla bilinmeyenli biri değil sanırım… Açık olmayı, adeta bir vitrinde olduğu gibi görünmeyi seviyor; bundan fazlaca çekinmiyor da…

Kuşkusuz özel yaşamında birçok kimsenin bilmediği fırtınalar kopan biriyim de, edebiyatçı olarak, yaşam biçimi olarak yazdığıyla yaşadığını birbirine harman etmeyi, kurgusunun ipuçlarını yaşamın içinden çıkarmayı ve tarihe, olaylara saygılı kalmayı seven bir yazarım…

Hayat karşıma ne çıkardıysa, onun içinde boğuştum. Hiç kaçmadım üzerime düşüyor görünenden… Adeta bir maymun iştahı, bir arı, bir karınca telaşıyla yaşadım; üretmeye çalıştım hep. Yeri geldi devrimci gençlik mücadelesinde, hem de en ön saflarda yer aldım; yeri geldi köylülerimle birlikte orman ve otlaklar için, onların geçim ve yaşam dertleri için onların içinde oldum; tırpan çektim, günlerce güneşin altında öküz boyunduruğunda hotaklık yaptım, gece düzlerde yıldızların altında, hasırların üstünde yattım; üretmeyi çok sevdim; avuçlarımdaki nasırlarla hep onur duydum.

Yeri geldi futbolcu oldum, on beş yıldan fazla lisanslı futbol oynadım; yeri geldi derneklerde, meslek odalarında, sendikalarda, siyasi partilerde üyelik ve yöneticilik yaptım. Hep de “Doğrucu Davut”luk çizgisindeydim. Saplantılı denebilecek bir biçimde adaletli davranmaya çalıştım; en yetkili ve varsıl ile en gariban ve ezilmişi hiçbir yerde birbirinden ayrı tutmadım; kimsenin önünde eğilmedim… Hekim olarak çalışırken de açığa alındım, sürüldüm… Özveri mi denilir buna, bir tür gösteriş budalalığı mı, bilemem. Zamanın koşulları gereği, yedi kez, ameliyatını yaptığım hastaya kan bulunamadığı için kendi kanımı verdim.

Hekim olmamı ailem istemişti, ondan da kaçmadım, somut olanı, cerrahiyi seçtim uzmanlık alanı olarak… Emeklilik hakkımı doldurur doldurmaz da çok kazanan bir cerrahi tıp merkezinin ortağı olduğum halde, meslek yaşamıma nokta koyarak edebiyat alanına geçtim.

Bu alanda da bir düşünce serüvencisi gibi, bir türler delisi gibi dolaştım. Kuramsal okumalardan da uzak kalmadım; kalamazdım... Şükürler olsun diyeyim ki, daha bu edebiyat ve kültür alanına ilk adım attığım yıllarda bir eleştirmenimizin kitabından öğrendiğim Mihail Bahtin adıyla tanıştım. Ovtavio Paz, Franco Moretti, Paulo Freire, Edward Said, İbni Haldun, Hilmi Ziya Ülken… Sonu hiç gelmedi. Toplu olarak okudum yapıtlarını. Bunları devrimcilik yıllarımda başucuma koyduğum, bir kısmını 12 Eylül günlerinde evim aranacakken yakmak zorunda kalıp sonradan yeniden tamamladığım Marks, Engels, Dr. Hikmet Kıvılcımlı ve diğer felsefe kitaplarıyla yan yana koyunca birçok anahtar sahibi bir çilingire benzedim. Yazının ve yaşamın her alanına uzandım. Haddim olmayarak belki, biraz da sivri dilli eleştiri yazıları yazdım. Umberto Eco’dan Ernst Bloch’a, Edward Said’e eleştirmediğim kimse kalmadı sanki. Bir dostumun önerisiyle bu türden yazıları “Academia Edu” adlı bir “internet blogu”na yükledim. Milyonlarca akademisyen ve araştırmacının yazılarının yer aldığı bu alanda, bu günlerde yazdıklarım “Top %1” de ilgi görenler sarasında.

Alper Akçam’da bir bilinmeyen, Dursun Akçam, Ümift Kaftancıoğlu yapıtlarından, yörede anlatılan fıkralardan yararlanarak yazdığı tiyatro oyunları olabilir… Bu oyunlar yıllardır Ardahanlı gençler tarafından Ardahan’da oynanıyor, ne yazık ki de çoğunlukla tek oyun ve Ardahan sınırları içinde kalıyor…

Türk Romanında Karnaval, Anadolu Rönesansı, Orhan Kemal’de Diyalojik Perspektif, Dilin Dört Atlısı (Vüs’at Bener, Bilge Karasu, Leyla Erbil, Oğuz Atay’dan Türkçeye Armağanlar), Romanlarımızda Kurtuluş Savaşı ve Kadınlarımız geniş kaynakçalı, hummalı çalışmaların ürünü kitaplar olarak yayımlandı. Çok ilgi gördüklerini söyleyemem ama, haklarında doğru dürüst bir tanıtım yazısı, bir kampanya olmadığı halde kendi kendilerini yaşattılar, hep arayanları ve okuyanları oldu…

KURA SUYUMUZ, EKMEĞİMİZ, BALIMIZ, SÜTÜMÜZ

Ankara’da katıldığımız bir mitingde, KURA SUYUMUZ, EKMEĞİMİZ, BALIMIZ, SÜTÜMÜZ, CANIMIZDIR, CANIMIZI VERİRİZ, KURAYI VERMEYİZ demiştik.

Kura, kutsal kitapların cennet mekanı olan bin iki yüz çiçekli yaylaların can damarıdır, Kura, kutsal kitap Kuran ile aynı etimolojik kökenden alır adını. Arapça ve Keldani dilinde Kur An Na Maden dağı anlamına gelir. Cennetin değerli taşlarının kaynağı bu dağlardır.

HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ HÜLYA KARADENİZ SÖYLEŞİSİ

1.Hikayenizdeki karakterleri nereden esinlenerek oluşturdunuz? 

2.Neden çocuk kitabı yazdınız ? 

3.Tıp Fakültesi mezunu olduğunuzı okumuştum. Mesleğinizin dışında olan yazarlık mesleğine nasıl yöneldiniz ? 

4.Çocuk kitaplarınızdaki resimleme teknikleri birbirinden çok farklı. Bunun nedenini açıklayabilir misiniz ? 

5.Çocuk kitaplarınızda köy hayatı işlemenizin nedeni nedir ? 

ALPER AKÇAM’DAN KİEV’DE AŞK

Yazmak, içimdeki kırılmanın kendini onarma çabasıdır diyen Alper Akçam’ın Yunus Nadi Ödüllü Kiev’de Aşk adlı öykü kitabı, kalbin ayrıntılarda attığı, cerrah titizliğinde tekniğin ve özgür imgelem gücünün birleştiği on bir öyküden oluşuyor.

Kiev’de Aşk adlı kitabın ilk öyküsünde Gala adlı kadında cisimlenen aşk var. Karanlık Kiev sokaklarında, metro istasyonunda kararsız bir gölge gibi dolaşırken, fondaki gecenin rengi sizi de içine alıveriyor.  Adamın iç dünyası belki de çok kalabalık olduğundan, adı yok. Kadınsa, Gala! Ne yalan söylemeli,  kadim aşk masallarında bile ürkekçe kıyısında dolanılmasına rağmen, tenin tutkusu değil midir asıl olan aşkta?

HÜLYA OKUYAN SÖYLEŞİSİ

ÇAĞDAŞ ÇOCUK YAZININDA YENİ BİR SOLUK : A. ALPER AKÇAM

            (Varlık Dergisi Şubat 2006 sayısında yayınlandı)

 Çağdaş eğitimin amaçlarından biri - belki de en önemlisi - düşünen, eleştiren, sorgulayan, yeniliğe açık bireyler yetiştirmektir. Bu özelliklere sahip bireyler yetiştirmek okuma edimiyle, kısacası bilinçli okur yetiştirmekle doğrudan ilintilidir.

GİDENLER GELENLERDİ ÜZERİNE SÖYLEŞİ

1. Yazmak eylemi, yazma uğraşı her yazar için aynı anlamı taşımıyor. Örneğin Adalet Ağaoğlu, “Yazmak ateşim benim, aşkım...” demekte. Sizin için yazmak eylemi nasıl bir uğraşı?

Yazmak benim için bir yaşama biçimi. Yaşamdan bana düşen en önemli parça... Yazısız bir dünyada yaşıyor olsaydım ne yapardım bilemiyorum ama kendimi bildim bileli kendimi yazıyorum. Yazma denince, istençli olan, yeni bir şeyler üretmeye, bilinenin dışına çıkmaya yönelmiş yazma anlaşılmalı elbet. Dersle, ödevle ilgisi olmayan şeyler yazardım çocukluğumda da. Kısa şiirler, öykü çalışmaları vardır ta ortaokul yıllarına uzanan. Sonra politik, yarı politik yazılar, bildiri metinleri, dergi yazıları, arkasından hekimlik... 

TOPLUMSAL DÜZENEK KİMLER İÇİN DÖNÜYOR? Beyazıt Kahraman

Roman, öykü, makale, deneme, eleştiri türünden yazın çalışmalarıyla tanıdığımız Dr. Alper Akçam’ın son romanı ‘Eğer’, Tekin Yayınevi tarafından yayımlandı. Ülkemizde son yıllarda yaşanan toplumsal/politik çarpıklıklara bir aşk ve hırsızlık olayının süzgecinden bakmaya çalışan romanı yazarıyla konuştuk.

►Alper Bey, romanınızın başkişisi olarak 17 yaşındaki bir lise son sınıf öğrencisini seçmişsiniz. Bunu yeğlemekle, ülkemizde gençlerimizin yaşadığı toplumsal, duygusal, ruhsal sorunlara eğilmek istediğinizi düşünebilir miyiz?

▀ Buna sorunlara eğilmek yerine onlardan birileriyle birlikte olma, onların dünyasına yakınlaşma, içine girme çabası da diyebiliriz. 

ALPER AKÇAM İÇİN (Nejla Kurul'dan)

Bir İleti Alper Ağabey İçin:

Doç Dr. Haluk Erdem'e,

Paylaşımınız için teşekkür ediyorum Hocam.

Açıkçası yazdıklarınızı okuduktan sonra, bugüne kadar Alper Akçam okumamış olmanın eksikliğini hissettim ve araştırma gereksinimi duydum. Ayrıca bugün kitap bakarken Akçam'ın "Karnaval ve Türk Romanı" adlı incelemesini de edinmiş oldum. Yazarlığı böylesine derinlikli tanımlayan ve bir sorumluluk alanı olarak gören, düşündüğünü düşünmekle kalmayıp, eyleme dönüştürebilen ve elimdeki kitaba kısa bir bakışla söyleyebileceğim; "barışçı gelecek" için tüm insanlığın kökenine bakıp, bütünün gerçekliğine ulaşmaya çalışan bir yazarla tanışmış oldum. Aslında uzağımızdaki bir "ışık"a götüren yolu Siz aydınlatmış oldunuz.

Tekrar teşekkürler...

Prof. Dr. Nejla Kurul

nejla